سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

چند مورد از مهمترین مشکلات دندان کودکان که باید جدی گرفت کدامند؟

پوسیدگی دندان کودکان

اصلی ترین، شایع ترین و پر بحث ترین مشکل دندان در کودکان که نیازمند توجه فوری و پیشگیری است، پوسیدگی دندان در کودکان است. به دلایل مختلفی دندان کودکان راحت تر دچار پوسیدگی می شود و به همین علت باید در همان سنین کودکی و زمانی که اولین دندان های شیری در می آیند به منظور پیشگیری و آموزش های لازم به دندانپزشک متخصص اطفال و کودکان مراجعه کنیم.

حساسیت دندان ها

یکی دیگر از مشکلات دندانپزشکی کودکان که نسبتاً شایع است حساسیت دندان ها است. اگر متوجه شده اید که شما با خوردن غذاها یا نوشیدنی های سرد و گرم یا تنفس در هوای سرد  و گرم مشکلاتی در دندان خود تجربه می کند احتمالا دندان هایش حساس هستند.

برای پیشگیری از حساسیت دندان ها در کودکان از راه حل هایی مانند فیشور سیلانت یا فلوراید تراپی استفاده می شود. با این روش ها حساسیت دندان به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات دندانپزشکی کودکان کاملا قابل درمان و کنترل است.

حتما بخوانید : ارتودنسی دندان چیست ؟

بیماری لثه

بیماری لثه چند مرحله دارد که اولین مرحله آن با التهاب لثه همراه است. یه این مرحله از بیماری جنجویت اطلاق می شود که اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع پلاک ایجاد می شود. و می تواند به آسیب استخوان و از دست رفتن دندان منجر شود.

با افزایش تولید و تجمع پلاک و تبدیل شدن آن به تارتار (انباشت سفت و سخت شده پلاک دندان) لثه قرمز و متورم میشود و ممکن است علائم دگیری مانند بوی بد دهان، خونریزی از لثه و یا حساسیت دندان ایجاد شود.( جهت کشس اطلاعات بیشتر پیرامون علل و درمان بوی بد دهان کلیک کنید.)

مشکلات و معضلات افتادن دندان ها شیری

برای اغلب بچه ها شل شدن و افتادن دندان ها یک فرآیند جالب و مهیج است. آن ها طی یک فرآیند کاملا طبیعی دندان ها موقت و شیری خود را به مرور زمان از دست داده تا دندان های دائمی جایگزین شوند.

اغلب کودکان دندان شیری را بدون علائم آزاردهنده خاصی از دست می دهند و مشخصا بدون درد این فرآیند را تجربه می کنند. اما گاهی اوقات ممکن است تاخیر در افتادن دندان و یا زودتر از موعد افتادن دندان های شیری مشکلات دندانپزشکی کودکان را بیشتر کند.

بنابراین اگر کودک شما در مدت زمان از دست دادن دندان های شیری مشکلاتی مانند درد و یا موارد مشابه را تجربه می کنند حتما از دندانپزشک کودکان خود کمک بگیرید.

بسیاری از کودکان از دندانپزشکی می ترسند

ترس و اضطراب کودکان البته ارتباط مستقیمی با دهان و دندان ندارد و یک مشکل فرعی دندانپزشکی در کودکان نیست. با این حال، همین ترس می تواند روی مراجعات منظم و برنامه ریزی شده کودکان به مطب دندانپزشکی تاثیر منفی بگذارد.

این مساله به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات دندانپزشکی کودکان، ممکن است نیاز به اقدامات جدی تر مانند درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان، کشیدن دندان، پر کردن دندان و …. را که قاعدتا باید فوری انجام شوند به تعویق بی اندازد.

رفرنس

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا دنتال