سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

همه چیز در مورد ارتودنسی فانکشنال

علاوه بر دستگاه‌های معمول ارتودنسی( ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی نامرئی و...)  که بیشتر افراد با آنها آشنایی دارند، دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند به صورت همزمان، چند مشکل مربوط به فک و دندان را اصلاح کنند. به این دستگاه‌ها دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال می‌گویند. مثلا تصور کنید که اندازه فک بیمار کوچکتر از حد نرمال است؛ در نتیجه دندان‌ها به هم ریخته و نامنظم شده‌اند.

با قرار دادن دستگاه‌های فانکشنال گسترش دهنده در دهان بیمار، هم فک او گسترده‌تر می‌شود و به اندازه نرمال برمی‌گردد و هم دندان‌ها فضای کافی برای مرتب شدن در اختیار خواهند داشت؛ به علاوه بعد از استفاده از ارتودنسی فانکشنال، وضعیت تنفسی فرد هم اصلاح شده و مشکلاتی مانند آپنه هم رفع می‌شوند. دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال به صورت بریس‌های ثابتی روی فک و دندان‌های بیمار قرار می‌گیرند؛ یعنی بیمار تا پایان دوره درمان نمی‌تواند این بریس‌های فانکشنال را از دهان خود خارج کند.

مزایای استفاده از ارتودنس فانکشنال

دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال به صورت همزمان مزایای دو یا چند دستگاه ارتودنسی معمولی را دارند و به همین دلیل بهبود عملکرد فک و دندان‌ها به همراه زیبایی چهره را به صورت همزمان به بیمار هدیه می‌دهند. بعضی از مزایای ارتودنسی فانکشنال عبارتند از:

این روش برای کودکان در سنین پایین هم قابل استفاده است و به عبارتی کودکان مناسب‌ترین گروه برای استفاده ار ارتودنسی فانکشنال هستند.

در این روش معمولا نیازی به کشیدن دندان‌ها برای افزایش فضا نیست؛ زیرا گسترش فضا و همراه با آن مرتب کردن دندان‌ها، به صورت همزمان اتفاق می‌افتد.

نگهداری و تمیز کردن دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال راحت‌تر از دستگاه‌های ارتودنسی معمولی است.

اصلاح رابطه بین فک ها همزمان با مرتب کردن دندان‌ها صورت می‌گیرد؛ به عبارتی ارتودنسی فانکشنال یک تیر و دو نشان است.

اصلاح طرح لبخند و طراحی یک لبخند زیبا و ایده آل برای بیماران

درمان دردهای فک، شانه و گردن با اصلاح ماهیچه‌های مربوط به آنها

تفاوت ارتودنس فانکشنال و ارتودنسی معمولی

بیشتر متخصصان ارتودنسی از دستگاه‌های ارتودنسی معمولی برای اصلاح دندان‌های بیماران استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها شامل بریس‌های ثابت ارتودنسی و الاینرهای متحرک هستند و به طور کلی تمرکز ارتودنسی معمولی بیشتر بر دندان‌های بیمار است؛ اما دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال روی اصلاح مشکلات استخوان فک و نیز دندان‌ها تمرکز دارند. ارتودنسی متداول و معمولی، بیشتر برای افراد بزرگسال کاربرد دارد که رشد فک و دندان آنها کامل شده است.

در این بیماران اگر کمبود فضای فکی وجود داشته باشد ممکن است متخصص ارتودنسی بعضی از دندان‌های بیمار را بکشد؛ در حالی که روش ارتودنسی فانکشنال بیشتر برای کودکان در سن رشد مناسب است. این دستگاه‌ها قابلیت گسترش دادن فضای فک را دارند و به همین دلیل هم ناهنجاری‌های فک را اصلاح کرده و هم از به هم ریختگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. به عبارتی در ارتودنسی فانکشنال هم از روش ارتوپدی برای اصلاح استخوان فک بهره می‌گیرند و هم از ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

 سن مناسب برای انجام ارتودنسی فانکشنال

همان طور که گفتیم دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال اغلب برای افراد در سنین کودکی و نوجوانی مناسب هستند؛ زیرا در این سنین رشد استخوان فک هنوز کامل نشده است؛ به علاوه دندان‌های دائمی هنوز کاملا رشد نکرده‌اند و می‌توان با اعمال نیروی کنترل شده، نحوه رشد استخوان‌های فک را تغییر داد و فضا را برای رویش دندان‌های دائمی گسترش داد؛ به همین دلیل متخصصین ارتودنسی از دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال برای افراد در سنین 6 تا 9 سال استفاده می‌کنند و این دستگاه‌ها برای افراد بزرگسال کاربرد چندانی ندارند.

با استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به استخوان فک جلوگیری کرد. این دستگاه‌ها باعث می‌شوند استخوان‌های فک بالا و پایین همزمان باهم و به صورت ایده‌آلی رشد کنند؛ هم چنین این دستگاه‌ها با افزایش فضای فک، جلوی بی نظمی‌های دندانی را در آینده می‌گیرند؛ در نتیجه این افراد در هنگام بزرگسالی معمولا از بریس‌های ثابت ارتودنسی بی‌نیاز هستند.

بیشتر بخوانید : دانستنی های ارتودنسی