سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

لامینیت (ونیر) چیست؟

ونیر دندان نیز به لایه نازکی از جنس کامپوزیت یا سرامیک گفته می شود که به منظور ترمیم و زیبایی دندان  روی قسمتی از دندان که در معرض دید است قرار می گیرد. برای این کار نیاز به تراش وسیع دندان نیست و صرفا بخشی از دندان تراش مختصری در حد مینا می‌خورد. در بعضی از موارد هیچگونه تراشی لازم نیست. عموما ونیرهایی را که از جنس سرامیک ساخته می شود لامینیت می‌نامند. البته در بسیاری از مواقع این دو واژه بجای همدیگر استفاده می شود و بهتر است برای اینکه اشتباهی رخ ندهد بعد از واژه ونیر یا لامینیت جنس آن نیز مشخص شود.

ونیر کامپوزیت یا لامینیت کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود و تمام مراحل آن در مطب دندانپزشک کار می شود. ونیرهای کامپوزیتی از لامینیت های سرامیکی ارزان تر هستند ولی به مرور زمان رنگ آن کمی تغییر می‌کند و هر چند وقت یکبار نیاز به پالیش دارد. ونیرهای سرامیکی یا همان لامینیت های سرامیکی نیاز به مراحل لابراتواری دارد، هزینه بالاتری دارد و البته زیبایی و ثبات رنگ آن بیشتر است.

کاربردهای لامینیت

1-بستن فواصل بین دندان:

فاصله بین دندان های قدامی را دیاستم می گویند. بستن فواصل میان دندان ها گاهی اوقات تاثیر زیادی در ظاهر افراد می گذارد. چون این فواصل موجب تمرکز توجه مخاطب شده و در بعضی از مواقع باعث اختلال در تلفظ حروف می‌شود و همچنین ممکن است بزاق فرد در هنگام صحبت کردن به بیرون پاشیده شود. علت ایجاد چنین فواصلی عموما ارثی و مادرزادی است.

اگر نسبت عرض دندان ها به اندازه فک کوچکتر از حد معمول باشد ، بین دندان ها فاصله می افتد. عادات دهانی مانند فشار دادن زبان پشت دندان ها، زبان بزرگ، چسبندگی زیاد پره لب بالا و یا قرار دادن خودکار ، ناخن و یا پیپ بین آنها نیز می تواند موجب بروز چنین فواصلی شود که در این موارد ابتدا باید علت ایجاد فاصله مرتفع شود. این فواصل را با روش های مختلفی می توان بست که یکی از آنها لامینیت است.

2-اصلاح طرح لبخند:

اصلاح طرح لبخند به مجموع عملیاتی گفته می شود که جهت زیبا کردن لبخند بر روی اندازه دندانها، شکل دندانها، رنگ دندانها، نحوه قرار گیری آنها، طول دندان، طرح لثه و میزان نمایان شدن لثه در لبخند انجام می شود. در اصلاح طرح لبخند از قوانین نسبت های طلایی بصری استفاده می شود. لامینیت سرامیک و ونیر کامپوزیت بهترین گزینه برای اصلاح دندانی طرح لبخند است.

3-تصحیح رنگ دندان:

لامینیت های سرامیکی ثبات رنگ عالی دارند و درخشش رنگ آنها زیباتر از ونیرهای کامپوزیتی است.

4-مرتب کردن و تغییر سایز دندانها:

لمینیت دندان یکی از راه های مرتب کردن دندان های کوتاه، بلند و یا چرخیده است. البته باید توجه داشت که مرتب کردن دندانها همیشه با این روش امکان پذیر نیست و باید میزان مزایا و معایب مرتب کردن دندانها با لامینیت یا ارتودنسی توسط دندانپزشک ارزیابی شود. در مواردی پس از درمان ارتودنسی و جهت تصحیح فرم و رنگ دندانها باز هم نیاز به لامینیت وجود دارد.