سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

پرتو درمانی برای تومورهای مغزی و طناب نخاع در کودکان

در پرتودرمانی از اشعه x با انرژی بالا یا ذرات کوچک برای کشتن سلولهای سرطانی استفاده می شود. این نوع از درمان ممکن است که توسط یک پزشک به نام انکولوژیست رادیاسیون داده شده است. پرتو درمانی ممکن است در موقعیت های مختلف استفاده شود:

  • بعد از جراحی برای تلاش برای کشتن سلولهای باقی مانده تومور
  • به عنوان بخشی از درمان اصلی اگر جراحی گزینه ی خوبی نباشد
  • برای کمک به جلوگیری یا تخفیف علایم تومور

کودکان کمتر از 3 سال معمولا پرتو درمانی نمی شوند به دلیل احتمال عوارض جانبی طولانی مدتی که بر روی رشد مغز دارد. در عوض، آنها به طور عمده با جراحی و شیمی درمانی درمان می شوند. رادیاسیون همچنین می تواند برخی از مشکلات را در کودکان بزرگتر ایجاد کند. انکولوژیست های رادیاسیون، بسیار سخت سعی می کنند که اشعه را به اندازه کافی به تومور برسانند در حالی که تابش اشعه را به مناطق مغزی نرمال حاشیه آن تا جایی که ممکن است،محدود کنند.

در اغلب موارد، اشعه یک منبع در خارج بدن بر روی تومور متمرکز می شود. که این پرتو درمانی تابش خارجی (EBRT) نامیده می شود.

قبل از این که درمان های فرزندتان شروع شود، تیم رادیاسیون اندازه گیری های دقیقی برای تعیین زاویه های صحیح تاباندن پرتوها و دوز مناسب تابش، انجام میدهند. ممکن است فرزند شما را در یک قالب پلاستیکی شبیه کالبد بدن قرار دهند که او را در همان موقعیتی نگه دارد که مناسب است، به طوری که تابش می تواند خیلی دقیق تر به هدف تابانده شود .

در اغلب موارد، مجموع دوز تابشی را به فراکسیون های روزانه (معمولا از دوشنبه تا جمعه داده می شود) بیش از چند هفته تقسیم می کنند. برای هر جلسه، کودک تان بر روی یک میز خاص دراز می کشد در حالی که یک ماشین پرتوها را از زوایای دقیق به آن می تاباند. هر درمان بسیار شبیه به گرفتن اشعه ایکس است، اما دوز پرتوها بسیار بیشتر است. این روش دردناک نیست. برخی از کودکان جوانتر ممکن است نیاز به مسکن داشته باشند تا مطمئن شوید که آنها در طول درمان حرکت نمی کنند. هر جلسه حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد، اما بیشتر زمان صرف این می شود که مطمئن شوند تابش به درستی به هدف خورده است. زمان درمان واقعی هر روز خیلی کوتاه تر است.

پرتو درمانی می تواند به بافت طبیعی مغز آسیب برساند، بنابراین یک جراح یا متخصص مغز و اعصاب خوب سعی می کند  که مقادیر بالایی از اشعه را به تومور و کمترین میزان ممکن تابش را به مناطق اطراف طبیعی مغز، برساند.