سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

درمان آبسه دندان چیست؟

بسته به نوع آبسه شکل گرفته و شدت آن، روش‌های مختلفی برای درمان آبسه دندان وجود دارد. در این مقاله به دست کم 5 روش درمان آبسه دندان اشاره شده است.

تخلیه آبسه

اگر آبسه در اثر عفونت بین دندان و لثه ایجاد شود نیاز به تخلیه دارد. در واقع تخلیه آبسه دندان اولین خط درمان جدی پیش رو است. تخلیه توسط یک دندانپزشک یا جراح دهان، فک وصورت انجام داده می شود. برای اینکار:

یک برش در لثه ایجاد می‌شود

آبسه تخلیه شده و کاملاً تمیز می‌شود.

سطح ریشه دندان نیز تمیز می‌شود

در برخی موارد، برای جلوگیری از تکرار عفونت، یک جراحی برای تغییر شکل لثه انجام می‌شود. این عمل جراحی لثه می‌تواند ریسک عود مجدد را به شدت کاهش دهد.

حذف آبسه با روت کانال تراپی

اگر آبسه در اثر پوسیدگی دندان یا شکستگی یا ترک دندان ایجاد شود، اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه جهت حذف آبسه و درمان قطعی دندان عصب کشی دندان را طی مراحل زیر را انجام می‌دهد:

دندان و بافت اطراف آن بی‌حس شده و از بالای دندان یک سوراخ ایجاد می‌شود.

چرک و بافت مرده از وسط دندان (پالپ) برداشته می‌شود.

فضای داخلی دندان و کانال های ریشه تمیز شده و دندان با ماده‌ای که مخصوص پرکردن ریشه است، پر می شود.

در جلسه بعد برای محافظت بیشتر از دندان، دندان بیلداپ شده و یا جهت قرارگیری روکش دندان، آماده سازی می‌شود

جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع روکش های دندان خصوصا روکش ها تمام سرامیک اینجا کلیک کنید.

دارودرمانی

یک دندانپزشک ترمیمی خوب  ممکن است به 2 منظور برای بیماری که آبسه دندان دارد دارو تجویز کند. کنترل درد و یا درمان عفونت دو علت اصلی تجویز دارو برای آبسه هستند.

از آنجا که آبسه در مراحل جدی‌تر می‌تواند بسیار دردناک باشد، برای مدیریت درد آن باید داروی مسکن مصرف شود. دقت کنید که داروی مسکن تجویز شده برای درد آبسه تنها درد را تسکین می‌دهد و نمی‌تواند مانع از گسترش عفونت شود. بنابراین برای کنترل عفونت و سرکوب آن نیاز به داروهای آنتی بیوتیک است.

ترکیب دارو و جراحی

پنی سیلین آنتی بیوتیک رایجی است که برای درمان عفونت‌های خفیف یا متوسط ??استفاده می‌شود اما ممکن است سایر داروهای نامبرده در بخش قبل نیز برای بیمار تجویز شود. با این حال از آنجا که آنتی بیوتیک ها به تنهایی همیشه به خوبی در آبسه نفوذ نمی‌کنند، ممکن است آبسه نیز با جراحی تخلیه شود.

کشیدن دندان

به دنبال بروز آبسه ممکن است لازم باشد تا دندان به طور کامل کشیده شده و از دهان خارج شود. در موارد زیر ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد:

اگر پوسیدگی دندان و یا عفونت دندان به قدری گسترده باشد که روت کانال تراپی یا پر کردن دندان میسر نباشد

اگر شکستگی یا ترک دندان بسیار جدی است و راهی برای ترمیم آن وجود ندارد

اگر میزان عفونت بافت، یا مقدار بافت آسیب دیده (شامل استخوان، دندان و لثه) زیاد باشد

رفرنس : https://www.ideal.clinic/