سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

شکاف لب و کام

شکاف لب و کام از ناهنجاری های صورت و دهان هستند که در اوایل بارداری ایجاد می شوند. شکاف زمانی ایجاد می شود که بافت کافی در دهان و یا لب وجود نداشته باشد، و بافتی که وجود دارد هم به درستی به هم نرسند.

لب شکری یک شکاف در دوسمت لب بالایی است. ممکن است استخوان های فک بالا و / یا لثه پائین را هم شامل شود.

علل 

در بیشتر موارد، علت آن ناشناخته است. نمی توان از این دو اختلال پیشگیری کرد. بیشتر دانشمندان بر این باورند که در تشکیل کام عوامل ژنتیکی و محیطی نقش دارند.

علت دیگر این اختلالات ممکن است داروهایی باشد که مادر در دوران بارداری مصرف کرده است. برخی داروها ممکن است سبب شکاف لب و کام شوند. از این بین داروهای ضد تشنج / داروهای ضد صرع، داروهای آکنه شامل آکوتان و متوتروکسات و داروهایی که برای درمان سرطان، آرتریت و پسوریازیس استفاده می شوند را می توان نام برد.

شکاف لب و کام ممکن است  در نتیجه ی مواجهه با ویروس ها و یا مواد شیمیایی در زمان نمو جنین در رحم رخ دهد.

تشخیص 

این تغییرات بسیار مشخص هستند، پس به راحتی تشخیص داده می شوند. گاها ممکن است سونوگرافی پیش از تولد، اگر شکاف وجود داشته باشد، این نقص را نشان دهد. اگر شکاف در سونوگرافی قبل تولد مشخص نشود، معاینه ی بالینی دهان، بینی و کام این ضایعات را مشخص می کند.

درمان شکاف لب و کام

جراحی لب ممکن است نیاز به یک یا دو جراحی داشته باشد، بسته به وسعت ترمیم مورد نیاز. جراحی اولیه معمولا برای کودک سه ماهه و یا کودک چهار ماهه انجام می شود.

ترمیم شکاف کام اغلب نیاز به جراحی های متعدد  تا 18 سالگی دارد. اولین جراحی زمانی انجام می شود که کودک شش ماهه و یا نهایتا کودک یک ساله است .  با این جراحی اولیه عملکرد کام شکل می گیرد، احتمال جمع شدن مایع در گوش میانی کم می شود، و نمو دندان ها و استخوان های صورت  اصلاح می شود.

بچه هایی که شکاف کام دارند ممکن است به گرافت استخوانی در 8 سالگی نیاز داشته باشند. حدود 20 درصد کودکان با شکاف کام نیاز به جراحی های بیشتر برای بهبود تکلم دارند.

وقتی که دندان های دائمی رشد می کند، اغلب بریس برای تقویت دندان ها لازم است.

جراحی های اضافی  دیگری هم ممکن است برای بهبود ظاهر لب و بینی، و بستن فضای بین دهان و بینی ، بهبود تنفس، و ثبات و قرار گیری مجدد فک انجام شود. ترمیم نهایی برای برطرف کردن اسکارهای جراحی اول انجام می شود.