سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

بهترین زمان ارتودنسی دندان

چرا باید ارتودنسی کرد

اغلب افراد دندان های ترک خورده، شکسته، ناصاف و در هم دارد که از طریق درمان ارتودنسی باعث صاف و منظم شدن دندان ها می شود و ظاهر آن ها را زیباتر می کند. حتی تمیز کردن آن ها راحت تر است. برخی افراد فقط دندان های آن ها جلوتر از فک پایین است. ظاهری نازیبا و ناخوشایند دارد و احتمال زیادی وجود دارد که این دندان ها برجسته، دچار آسیب دیدگی و صدمه شود؛ اما به درمان ارتودنسی می‌توان آن ها را حرکت و در جای درست و مناسب قرار داد.

در بعضی از افراد فک بالا و پایین با هم منطبق نبوده و در جای درست خود هنگام گاز زدن قرار نمی گیرد که با درمان ارتودنسی قابل درمان است. زمانی که دندان‌ها به صورت صحیح و درست کنار هم قرار نمی‌گیرند، می‌تواند موجب درد و فشار روی ماهیچه های فک شود و مشکلاتی در فکر ایجاد کند. همچنین باعث سردرد بیمار می‌شود که با درمان ارتودنسی و قرار گرفتن بریس ها ایجاد می شود.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه سنی است

بهترین زمان ارتودنسی در دوران کودکی از زمانی است که استخوان های فک متوقف نشده و رشد نکرده است؛ زیرا بسیاری از مشکلات دندانی و فک به کمک ارتودنسی برطرف می‌شود؛ اما بزرگسالان هم می توانند درمان ارتودنسی را انجام دهد و این عمل در سنین بالاتر امکان پذیر است. به هر حال داشتن دندان های صاف و منظم و لبخند زیبا با اهمیت تر از سن ارتودنسی است. در کودکان باید صبر کرد تا تعداد کافی دندان در دهان رشد کند و سپس درمان شود. زمان شروع ارتودنسی هنگام رشد دائمی دندان ها است که با افتادن دندان های دائمی آغاز می شود.

بیشتر بخوانید :

·         هزینه ارتودنسی

·         متخصص ارتودنسی کیست ؟

بهترین زمان ارتودنسی دندان از نظر سازمان دندانپزشکی آمریکا

سازمان دندان‌پزشکی آمریکا بهترین زمان را برای بررسی معایب دندانپزشکی در سن هفت سالگی می داند و بهترین سن برای درمان ارتودنسی در سن هشت تا نه سالگی است. چرا که در این سن رویش مجدد دندان ها و تغییر دندان قابل تشخیص است و اگر مشکلاتی برای شکل دندان ها و حتی سلامت آن ها به وجود آید، قابل تشخیص و درمان است. در این سن دندان‌های آسیاب شروع به رشد کرده و دندانپزشک پس از معاینه می تواند حالت و فرم دندان‌ها را ارزیابی کند. دندانپزشک می تواند مشخص کند دندان های بالا و پایین در چه زاویه ای جلو یا عقب حرکت کنند.

نظر کلی دندانپزشکان ایرانی، اروپایی و آمریکایی اعتقاد به این است که بهترین فرصت تا ده سالگی یا دوازده سالگی و بعد از آن به دلیل رشته کامل دندان ها و فک نتیجه دلخواه را به دست نمی آورد. بسیاری از افراد در سنین بالاتر و بزرگ سالی در حالی که رشد دندان‌ها و فک به پایان رسیده است، به جهت صاف کردن دندان های نامرتب و شلوغ، متقاضی استفاده از درمان ارتودنسی هستند. انجام هر کاری در این سن امکانپذیر نیست ولی اگر لثه های بیمار سالم باشد و تحلیل لثه صورت نگرفته باشد و دندان ها در دهان وجود داشته باشد، امکان انجام ارتودنسی صرفا برای ردیف کردن دندان ها وجود دارد ولی تغییرات فک و رفع ناهنجاری ها ممکن نیست.

 

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد ارتودنسی دندان