سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

برای ارتودنسی دندان چه وسایلی وجود دارد؟

در این قسمت نمونه هایی از برخی از وسایل ارتودنسی دندان برای حرکت دندان ها و تراز کردن فک را برای شما آورده ایم.

مهاربندها

مهاربند های بریس ها متداول ترین وسیله مورد استفاده در درمان ارتودنسی هستند. خوشبختانه آنها آزمایشات زیادی بر رویشان انجام شده است که ثابت شده است بهترین نوع درمان برای برطرف کردن مشکلات دندانی هستند. اصولا بریس ها دارای دو قسمت هستند:

براکت به عنوان دسته های ثابت برای نگهداری سیم ها عمل می کنند.

سیم ها که دندان ها را حرکت می دهند.

در صورت نیاز برای درمان یک فرد، سایر اجزای سازنده را هم می توان به این مجموعه اضافه کرد تا درمان سریع تر و بهتر انجام شود. بریس ها دارای سه نوع مختلف هستند که عبارتند از:

بریس های فلزی ضد زنگ

بریس های طلایی رنگ

بریس های سرامیکی

بیشتر بخوانید : ارتودنسی کودکان

براکت ها چه چیزی هستند؟

براکت ها در واقع مستقیما بر روی دندان چسبانده می ‌شوند و سیم ارتودنسی از طریق شکاف های داخل براکت ها رد می شود و کل دندان را می پوشاند. بریس های ارتودنسی معمولا در جلوی دندان قرار می ‌گیرند و برخی اوقات هم می‌تواند بسته به نوع درمان و مشکل فرد، آن ها را در پشت دندان نصب کرد که به آن بریس ها ارتودنسی زبانی می گویند. این نوع ارتودنسی به هیچ عنوان دیده نمی شود و معمولا همه متخصصان ارتودنسی این روش درمانی را ارائه نمی دهند. به این دلیل که این نوع درمان می ‌تواند تمام مشکلات ارتودنسی را برطرف کند.

همچنین برخی از مهاربند ها توسط نوار های کوچک لاستیکی که به آن لیگاتور گفته می شود، ثابت نگه داشته می ‌شوند و دارای طیف رنگ‌ های گسترده ای هستند. در واقع از این نوارها برای بهبود روند درمان و همچنین تسریع آن استفاده می شود .

تراز کننده های واضح

این نوع تراز کننده ها را ارتودنسی نامرئی هم می نامند. بریس های نامرئی در مورد ارتودنسی دندان در واقع یک ماده پلاستیکی شفاف رنگ هستند که مقاومت بسیار بالایی دارند. آن ها در مراحل مختلف درمان متناسب با دندان های بیمار و به صورت سفارشی ساخته می شوند و متحرک هستند و شما می توانید حدود دو ساعت در طول شبانه روز آن ها را از داخل دهانتان دربیاورید. یکی از مشکلات این نوع بریس ها این است که نمی توانند مشکلات جدی را برطرف کنند و فقط مخصوص مشکلات خفیف تا متوسط هستند.

دستگاههای لنگر موقت

این دستگاه ها به عنوان یک نقطه ثابت مورد استفاده قرار می گیرند تا از آن ها برای حرکت دادن دندان ها به طور قابل پیش بینی استفاده کرد. بسته به نیاز بیمار می توان آن ها را در مکان‌ های مختلف دهان قرار داد.

زنجیر های قدرت

گاهی اوقات از زنجیرهای قدرت همراه با بریس استفاده می شود. زنجیره های قدرت از نوارهای لاستیکی مستحکم تر هستند؛ ولی دقیقا کار آن ها را انجام می دهند و می توانند در صورت لزوم نیروی اضافی برای حرکت دادن دندان ها وارد کنند.

منبع : مجله ارتودنسی دندان