سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

چند راهکار تربیتی کودکان نوپا

هفت راهکار تربیتی کودکان نوپا : “نه گفتن” همیشه کارساز نیست. چگونه می‌توانید به فرزند خود راهکار زندگی بیاموزید و در این راه خونسردی خود را از دست ندهید.

آیا تا به حال با کودک دو ساله تان که می خواهد برای پنجمین روز متوالی لباس مخصوص ملکه را برای مهد کودک بپوشد مشاجره شدیدی داشته اید؟ آیا تا به حال به خاطر اینکه کودکتان قشقرق به پا کرده است ، با شرمندگی از سوپر مارکت محله باز گشته اید؟ شاید دانستن اینکه شما تنها کسی نیستید که این موارد را تجربه می کنید ، کمی خیالتان را راحت کند ،اما سبب آسانتر شدن تربیت کودکان در سال های اول زندگیشان نمی شود.

برای مطالع بیشتر : رشد کودک هجده ماهه

در اینجا چند استراتژی تربیتی ساده ارائه می شوند که به آسان تر کردن زندگی همه اعضای خانواده ای که کودک نوپا و مدعی آنها نیاز به هدایت دارد، کمک می کنند.

ثابت قدم باشید

لرنر معتقد است که نظم و ترتیب پناهگاه امنی به کودکان می بخشد که می توانند از دنیای غیر قابل پیش بینی و طاقت فرسا به سوی آن بگریزند. «وقتی نظم و قابلیت پیش بینی وجود داشته باشد، کودکان احساس امنیت بیشتری داشته و رفتار آرامی خواهند داشت، چرا که می دانند انتظار چه چیزی را باید داشته باشند.»

از موقعیت های پر تنش دوری کنید

تا حالا که کودکتان به مرحله نوپایی رسیده است ، حتما به قدر کافی با او وقت گذرانده اید که بدانید چه عواملی واکنش های مختلف او را برمی انگیزند. رایج ترین این عوامل عبارتند از گرسنگی، خواب آلودگی و تغییرات سریع مکان. با برنامه ریزی از قبل می توانید از این موقعیت های بحرانی اجتناب نمایید.

مانند کودکان فکر کنید

کودکان نوپا ، بزرگسالان کوچک‌ نما نیستند. آنها در درک بسیاری از مواردی که ما آنها را بدیهی می دانیم ، با مشکل مواجه می شوند؛ مثل این که چطور دقیقا از دستورات پیروی کنند و رفتار مناسبی داشته باشند. دیدن مسائل از دیدگاه کودک نوپا می تواند از قهر و ناراحتی جلوگیری کند.

هنر حواس پرتی را تمرین کنید

از توجه گذرای کودک استفاده کنید. مثلا وقتی او برای دهمین بار توپش را به سمت دیوار نهارخوری پرتاب می کند، با این که شما هر بار از او می خواهید که این کار را انجام ندهد؛ می توانید به سادگی او را به یک فعالیت موثرتر تشویق کنید، مثل معامله توپ با کتابی که دوست دارد یا تغییر مکان بازی به خارج از اتاق.

کودکتان وقت تنهایی بدهید

زمان های تنهایی یکی از مهمترین اصول تربیت کودک هستند، اما ممکن است بهترین رویکرد برای مرحله ی نوپایی نباشند. دور کردن کودک می تواند به جای تقویت رفتارهای مناسب در او ، این حس را ایجاد کند که حتما کودک بدی بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشد کودک یک ماهه تا کودک یک ساله یا دو ساله می توانید به سایت بهداشت و سلامت نسخه مراجعه کنید.