سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

نشتی بای پس معده

بای پس معده یکی از متداول ترین جراحی های لاغری است. طی جراحی بای پس معده، بخش پایینی معده کنار گذاشته می شود و تنها قسمت بالای معده باقی می ماند. بخش اول روده کوچک بریده می شود. ابتدای آن به کیسه جدید معده متصل می شود که به این نقطه تلاقی، یک آناستوموز می گویند. انتهای این لوله نیز به بقیه روده کوچک وصل می شود و یک آناستوموز  دیگر می سازد.

با این تغییر، غذا سریعتر به قسمت های پایینی سیستم گوارش می رسد زیرا از بخش اعظمی از معده، عبود نخواهد کرد. عبور نکردن از بخش انتهایی معده، مانع از اضافه شدن آنزیم های جذب کننده به غذا و در نتیجه عدم جذب بسیاری از کالری ها می شود. از این رو بیمار سریع تر احساس سیری می کند.

متخصص جراحی لاغری در صورتی  عمل بای پس معده را توصیه می کند که بیمار دارای شاخص توده بدنی(BMI) 40 به بالا و یا 35 به بالا به همراه بیماری های مرتبط با چاقی باشد. شاخص توده بدنی بالای 40 به این معناست که فرد بیش از 45 کیلوگرم اضافه وزن دارد. مانند هر جراحی دیگری، بای پس معده نیز در کنار مزایای فراوان، معایبی نیز دارد که در این قسمت به یکی از شایع ترین عوارض عمل بای پس معده یعنی نشت آناستوموز می پردازیم.

 علائم نشتی بای پس معده

نشتی ممکن است در هر یک از آناستوموز ها یه وجود آید. نشت آناستوموز بسته به نوع جراحی (باز یا لاپاراسکوپی) در 1.5 تا 6 درصد از عمل های بای پس اتفاق می افتد. نشت آناستوموز ممکن است طی چندین هفته پس از جراحی بروز پیدا کند اما اکثر نشت ها طی 3 روز پس از جراحی ایجاد می شوند.علائم و نشانه های نشتی بای پس چیست؟

  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • تب
  • معده درد
  • ترشح از جای زخم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد در شانه سمت چپ
  • کاهش فشار خون
  • کاهش تولید ادرار

هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد، بیشتر در خطر نشت آناستوموز می باشد. همچنین عوامل دیگری که می توانند این ریسک را افزایش دهند شامل: مرد بودن، ابتلا به بیماری های دیگر و یا داشتن سابقه جراحی شکم می باشد.

ممکن است بسیاری پس از خواندن این مقاله این سوال برایشان به وجود آید که (( اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده ؟)) در پاسخ باید گفت هر نوع جراحی لاغری دارای مزایا و معایب خاصی هستند. به همین دلیل ممکن است شخصی کاندید مناسبی برای اسلیو معده باشد اما به دلایلی نتواند بای پس معده انجام دهد و برعکس. به همین دلیل برای انتخاب بین این دو روش بهتر است با جراح لاغری خود مشورت کنید.

بهتر است بدانیم :