سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

چرا ارتودنسی بهترین و اصولی ترین روش برای منظم کردن دندان های کج

یکی از مهم ترین وظایف ارتودنسی دندان هماهنگ، یکدست و صاف کردن دندان های کج است. بنابراین بله پاسخ به سوالی که در عنوان مقاله مطرح شده قطعا “بله” است. و دندان هایی که کج هستند (کم یا زیاد) باید ارتودنسی شوند تا به موقعیت صاف و طبیعی خود برگردند. رشته ارتودنسی نه تنها دندان های کج را صاف می‌کند بلکه سایر معایب دندان ها، فک و صورت را نیز به وسیله دستگاه های مختلف و دستان حاذق یک متخصص ارتودنتیست برطرف می کند. آنچه در این مقاله می خوانید توضیحاتی است درباره مشکلات کج بودن دندان ها و شیوه اصلاح آن ها با کمک متخصصان ارتودنسی و ترمیم و زیبایی دندان. اگر به دنبال ارتودنسی دندان کج یا ونیر کردن آن هستید خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

به جز ارتودنسی دندان کج، چه روش هایی برای صاف شدن دندان ها وجود دارد؟

کج بودن دندان ها به هر دلیلی که رخ بدهد، می تواند ظاهر لبخند را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در اغلب موارد برای برطرف کردن این مشکل و بهبود طرح لبخند از ارتودنسی دندان کج کمک گرفته می شود. اما راه های دیگری نیز برای این هدف وجود دارد. برای مثال استفاده از انواع ونیر دندان می تواند به بهبود طرح لبخند و صاف شدن ظاهری دندان ها کمک کند. در ادامه  مقاله ونیر دندان و ارتودنسی به عنوان دو روش جهت صاف کردن دندان های کج را مورد بررسی قرار می دهیم. اما اجازه دهید ابتدا علت کج شدن دندان ها را بررسی کنیم.

علت کج شدن دندان ها چیست؟

کج شدن دندان علل مختلفی دارد و تنها ناشی از یک علت خاص نیست. مهم ترین علل کج شدن دندان که در نهایت باعث می شوند شما برای ارتودنسی دندان کج خود به متخصص ارتودنسی خوب مراجعه کنید عبارتند از:

اندازه فک: کوچک بودن اندازه فک از مهم ترین علل کج شدن دندان ها است. زمانی که دندان ها فضای کافی برای رشد نداشته باشند، به صورت کج از لثه بیرون می ایند. این مشکل معمولا باید پیش از رویش دندان های دائمی کودکان توسط متخصص برطرف شود.

عادات اشتباه کودکی (موسوم به عادات میوفانکشنال): مکیدن انگشت های دست و پا یا اشیاء میتواند باعث کج شدن دندان شود. رفلاکس بلع نادرست حین بلیعدن مواد غذایی نیز یکی از این موارد است.

مشکلات مال اکلوژن: مشکلاتی که اشاره به عدم هماهنگی فک ها با هم دارند

اصلاح کجی دندان ها با ارتودنسی

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، دو روش برای اصلاح فرم کج دندان ها ارتودنسی دندان یا همان ارتودنسی دندان کج است با استفاده از ونیر دندان. اما به نسبت ونیر ها (لمینت دندان و ونیر کامپوزیت و …) ارتودنسی بهترین روش اصلاح این مشکل است. زیرا با کمک این درمان دندان را به روش های اصولی صاف کرده و باعث بهبود طرح لبخند میشوند اما با ونیر دندان تنها دندان ها را به صورت ظاهری از کج بودن در آورده ایم. در واقع با یک روکش نازک، کاری کرده ایم که دندان دیگر کج به نظر نرسد.

روش صاف شدن دندان کج با ارتودنسی

اگر قصد ارتودنسی دندان کج دارید بهتر است بدانید که روش های متفاوتی برای این هدف در دسترس است. یک متخصص ارتودنسی خوب بسته به شدت کجی دندانتان می تواند از انواع روش ارتودنسی زیر استفاده کند:

·         انواع ارتودنسی نامرئی

·         انواع ارتودنسی متحرک

·         انواع ارتودنسی ثابت

رفرنس : https://www.orthodentist.ir/