سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

شاخص توده بدنی

در این مقاله دکتر عنبرا به صورت خلاصه و مختصر درباره معضل چاقی، شاخص توده بدنی، نحوه محاسبه شاخص توده بدنی و محدوده های مختلف BMI صحبت می کنند. صحبت های دکتر را به صورت خلاصه در ادامه درج شده است.

“چاقی از معضلات جوامع بشری است که متاسفانه روز به روز در حال پیشرفت است و خود به تنهایی منشاء بیماری های زیادی می شود. معیار مشخصی برای چاقی وجود دارد که وزن را بر مجذور قد تقیم می کنند و عدد به دست آمده نشان می دهد که بیمار یا شخص در کدام محدوده سلامت وزنی قرار دارد”

این عدد اگر تا 25 باشد وزن شخص نرمال است

بالاتر از 25 اضافه وزن

بالاتر از 30 چاقی

و بالاتر از 40 بیماری محسوب می شود.

“در مواردی که BMI بین عدد 25 تا 30 است، ورزش و رژیم برای کاهش اضافه وزن کافی است. اگر BMI بین 30 تا 40 باشد با دارو درمانی و سایر درمان های غیر تهاجمی می توان با چاقی مبارزه کرد اما اگر شاخص توده بدنی در افراد بین 35 تا 40 باشد نیاز به عمل جراحی لاغری است.” ( در چنین شرایطی بهتر است با یک متخصص جراحی لاغری خوب مشورت کنید.)

بیشتر بخوانید : ساسی بای پس چیست ؟

معایب شاخص توده بدنی BMI

البته اگر شاخص توده بدنی BMI شما نشان دهد که مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستید، لزوما به معنای چاق بودنتان نیست. به عنوان مثال، BMI نمی تواند تشخیص دهد که شما به علت عادات غیر صحیح مثل رژیم های غذایی غیر استاندارد یا مصرف مواد غیر قانونی لاغر هستید.

علاوه بر این BMI قادر به تفکیک فرد عضله ای، که تمام مدت در باشگاه عضله سازی می کند با فردی که وزنش به علت پرخوری و کم فعالیتی بالا است، نخواهد بود. BMI ممکن است هر دو نفر آنها را به علت یکی بودن وزن و قدشان در دسته چاق قرار دهد. از این رو BMI میلیون ها نفر را در گروه چاق طبقه بندی می کند، در حالی که ممکن است اکثر آنها چاق نباشند.

از آنجایی که BMI شاخصی بر اساس قد و وزن است و قادر به پیش بینی ترکیب بدنی فرد که شامل مواردی مانند استخوان بندی می باشد، نمی توان به طور قطع به آن استناد کرد.

جهت محاسبه شاخص توده بدنی کلیک کنید.

منبع : مجله لاغری تناسب اندام