سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

ماده شیمیایی کربنات پتاسیم

کربنات پتاسیمبا فرمول شیمیایی K2CO3و شکل ظاهری آن پودر سفید رنگ می باشد. کربنات پتاسیم قابل حل در آب می باشد که باعث ایجاد محلول قلیایی شدیدی می شود. کربنات پتاسیم در اتانول و یا الکل ها غیر قابل حل می باشد. کربنات پتاسیم را می توان از واکنش هیدرواکسید پتاسیم با دیاکسید کربن تولید کرد. پتاسیم کربنات خاصیت آبشوندگی دارد لذا معمولا مقداری رطوبت دارد. این ماده عموما در صنعت صابون سازی و شیشه کاربرد دارد. کربنات پتاسیم یکی از ترکیبات اصلی پتاس و خاکستر تصفیه شده و یا نمک تارتار می باشد. در قدیم از این خاکستر در کوره به منظور حذف ناخالصی های آن پخته و پودر سفید باقی مانده در کوره به عنوان پرل خالص تولید می شد.

از آنجایی که این ماده گریدهای تجاری متنوعی دارد کاربردهای گسترده ای نیز دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به استفاده در صنایع مختلف به ویژه شیشه، سرامیک، تولید سیلیکات پتاسیم و بی کربنات پتاسیم، مواد دارویی، صنایع غذایی (پتاسیم کربنات خوراکی )، شوینده ها و پاک کننده ها، مواد شیمیایی عکس برداری، کودها و آفت کش های کشاورزی، خالص سازی گاز، افزودنی های لاستیک، کریستال های پلیمری، بازدارنده های خوردگی، سیمان و منسوجات اشاره کرد.

ایمنی ماده شیمیایی کربنات پتاسیم Potassium Carbonate :

کربنات پتاسیم در صورت تماس با پوست و چشم، استنشاق یا بلعیدن خطرناک است. به ویژه در صورت تماس با چشم بسیار خطرناک و خورنده خواهد بود.

بیشتر بخوانید :

فرآیند تولید پتاسیم کربنات Potassium Carbonate :

این محصول فراورده و محصول تولیدی واکنش بین پتاس (KOH)مایع ،و کربن دی اکسید است .

2KOH + CO → 2K2CO +3 H2O

تولید آب در این واکنش موجب می شود که در فرآیندهای معمولی تولید ، مرحله ای هم به خارج کردن آب اختصاص داده شود . در روش جدیدی که امروزه مورد توجه قرار گرفته است ، واکنش در راکتورهای بستر سیال صورت می گیرد که در محصول نهایی آبی وجود ندارد و نیازی به عملیات خارج کردن آب وجود ندارد.

مواردی که پتاسیم کربنات در آن کاربرد دارد:

تولید شیشه آلات

تولید صابون

نرم سازی آب سخت

صنایع کشاورزی و تولید کود

خوراک دام و طیور

منبع : جهان شیمی