سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

ارتودنسی پیشگیرانه و جلوگیری از مشکلات ارتودنسی

خیلی از افراد بر این باورند که ارتودنسی فقط کار رفع و درمان مشکلات و ناهنجاری های دندان و فک را انجام می دهد. اما باید بدانید یکی از از مواردی که در ارتودنسی استفاده می شود و خیلی قابل توجه و مهم است، انجام ارتودنسی پیشگیرانه می باشد.همانطور که از نام این ارتودنسی پیداست این درمان از به وجود آمدن مشکلات مربوط به دندان و فک تا حد قابل توجهی که در آینده ممکن است رخ دهد پیشگیری می‌کند.

درمان ارتودنسی پیشگیرانه

ارتودنسی پیشگیرانه که به آن ارتودنسی رهگیری هم گفته می‌شود، می تواند از سن 2 تا 6 سالگی کودک آغاز شود و بر روی شکل قوس های دندانی و جای از دست دادن دندان های شیری زودرس و از عاداتی مانند مکیدن انگشت شست جلوگیری کند. گاهی اوقات درمان در این مرحله می‌تواند نیاز به ارتودنسی را در آینده کاهش دهد.

هرچقدر والدین زودتر بتوانند متوجه عادات بدی که در کودکشان وجود دارد آگاه شوند، درمان هایی که در آینده برای کودکشان در نظر گرفته می شود دشواری کمتری دارد و همین باعث می شود تا بزرگسالی یک لبخند زیبا و دندان سالم داشته باشند. یکی از بیشترین مشکلات، مکیدن انگشت شست می باشد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی کودکان

اقدامات پیشگیرانه برای ارتودنسی

یکی از دلایل اصلی انجام ارتودنسی پیشگیرانه تشخیص آن است و اینکه پزشک متخصص ارتودنسی بتواند تشخیص دهد که آیا کودک شما به درمان ارتودنسی پیشگیرانه نیاز دارد یا خیر.در برخی موارد هنگامی که اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود کودک می‌تواند در آینده از از گذاشتن بریس ها روی دندانش جلوگیری کند، یا برای مدت زمان خیلی کوتاهی به آن نیاز داشته باشد.البته این را هم باید بدانید که ارتودنسی پیشگیرانه همیشه برای هر شرایطی امکان پذیر نیست. اما آگاهی از اوایل نیاز های ارتودنسی کودک، می تواند به آمادگی وی برای درمان هم کمک کند.

 مزیت های استفاده از درمان ارتودنسی پیشگیرانه

همانطور که گفته شد مهمترین مزایای ارتودنسی پیشگیرانه، برطرف کردن ناهنجاری های فک در آینده می باشد. همچنین لازم است بدانید با این اصلاح، تمام اختلالات گفتاری هم برطرف می شود. به طوری که اگر والدین متوجه شوند فرزندشان در صحبت کردن مشکل دارد باید نظر یک متخصص ارتودنسی را جویا شوند. همچنین اگر مشکلات فکی و دندانی داشته باشند، استفاده از ارتودنسی پیشگیرانه به راحتی می تواند مشکلات گفتاری شان را هم برطرف کند.

از دیگر مزایای ارتودنسی پیشگیری، سلامت و بهداشت دهان است به طوری که وقتی دندان ها مرتب و در کنار هم قرار داشت باشند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن راحت تر شده و از پوسیدگی زودرس دندان ها جلوگیری می‌ شود. همچنین باعث می شود لبخند زیبا و منحصر به فرد  کودکتان  در آینده گرفته نشود.در کل فواید ارتودنسی پیشگیرانه به صورت موردی عبارتند از:

  • عادت بهداشت دهان و دندان بهبود پیدا می‌کند
  • کنترل جلو بودن فک و دندان ها
  • مدت زمان و پیچیدگی‌های درمان در بزرگسالی کاهش پیدا می کند
  • دندان‌های دائمی در موقعیت صحیح خودشان رشد و هدایت می شوند
  • از بروز مشکلاتی مانند شلوغی و فاصله افتادن بین دندان ها جلوگیری می شود
  • رشد فک کنترل می شود
  • اعتماد به نفس کودک حفظ می‌شود

منابع

https://www.orthoblog.ir/

https://www.orthotips.ir/