سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

انواع روش های ترمیم دندان شکسته


ترمیم دندان شکسته با روش های مختلفی قابل انجام است که دندانپزشک تلاش می‌کند با بررسی‌های لازم بهترین راهکار را پیش روی شما بگذارد:

رفع شکستگی در قسمت جلویی دندان با کامپوزیت
شکستگی دندان‌های جلویی بسیار آزاردهنده است، بخاطر اینکه عیوب دندان های جلویی هنگام صحبت کردن کاملا مشخص است. اکثر دندانپزشکان از کامپوزیت برای رفع شکستگی استفاده می‌کنند. چرا که رنگ کامپوزیت به رنگ طبیعی دندان‌ها شباهت بسیاری دارد. در این روش ابتدا کامپوزیت به دندان متصل شده و سپس ظاهر دندان شکل داده می‌شود؛ سپس با تابانیدن نور ماورابنفش به کامپوزیت، کامپوزیت واکنش نشان داده و سفت می شود.

برطرف کردن شکستگی شدید دندان با روکش
رایج‌ترین روش برای رفع شکستگی دندان استفاده از روکش دندان است که علاوه‌ بر محافظت از ساختار دندان باعث زیبایی دندان‌ هم می‌شود. همچنین هنگام جویدن غذا و وارد شدن فشار به دندان، روکش دندان مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. با توجه به انواع روکش های موجود در بازار توصیه می شود هنگام استفاده از این روش روکش سرامیکی را انتخاب کنید تا ظاهر دندان ها طبیعی تر جلوه دهد.

بیشتر بخوانید : لمینت دندان 

کانتورینگ دندان برای رفع شکستگی‌های بسیار جزئی
از کانتورینگ دندان برای شکل دادن لبه‌ها و گرد کردن دندان استفاده می‌شود. در صورتی که شکستگی جزئی و کوچک باشد؛ این روش بسیار کمک کننده است.

روش های ترمیم دندان پوسیده 
روش های مختلفی برای ترمیم دندان پوسیده وجود دارد؛ اما رایج‌ترین راه پر کردن دندان پوسیده است. در این بخش به چندین روش رایج ترمیم دندان پوسیده می‌پردازیم:

پرکردن دندان
برای پر کردن دندان از مواد های مختلفی مانند کامپوزیت، آمالگام، طلا و نقره استفاده می‌شود. دلیل استفاده از مواد پرکننده یکدست شدن سطح دندان و رفع پوسیدگی‌هاست که به محض پرکردن‌ دندان شاهد برطرف شدن درد دندان خواهید بود. چراکه هنگام آسیب‌دیدگی مینای دندان، دندان نسبت به هر فشار یا حساسیتی که مثل جویدن غذا، سرما و… حساسیت نشان می دهد.
ایمپلنت دندان
پروتز یا ایمپلنت دندان همان جایگزین دندان مصنوعی به جای دندان از دست رفته است که علاوه بر رفع نازیبایی‌های دندان بیش ازحد پوسیده شاهد پیشرفت چشمگیر عملکرد دندان خواهید بود. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می شود به مطلب ایمپلنت دندان مراجعه کنید.

ترمیم دندان جلو
ترمیم دندان جلو نسبت به دیگر دندان‌ها اهمیت بیشتری دارد. چرا که در زیبایی صورت و لبخند تاثیرگذار است و در صورت آسیب‌دیدگی باعث تضعیف اعتماد به نفس شخص می‌شود. البته علاوه بر پوسیدگی و شکستگی دندان جلو ترمیم این قسمت از دندان‌ دلایل مختلف دیگری نیز دارد؛ برخی افراد بخاطر داشتن لبخند هالیوودی و جذاب‌تر – اصلاح طرح لبخند -.

روکش دندان نیش (دندان جلو) با هدف لبخندی زیباتر
اگر دندان‌ جلو یا نیش با مشکلات غیرحاد مانند تیره رنگ شدن، شکستگی یا لب پریدگی روبرو است، تنها نیاز به روکش دارید. روکش دندان از جنس سرامیک یا کامپوزیت است. تفاوت عمده سرامیک و کامپوزیت برای دندان نیش اینست که هنگام استفاده از روکش سرامیکی باید کمی ساختار دندان تراشیده شود، اما در صورت انتخاب کامپوزیت تنها مواد محافظ بر روی دندان قرار می گیرد که نتیجه آن دندان جلوی زیبایی تر و مستحکم تر خواهد بود.

منبع : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد