سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

برای پر کردن دندان از چه موادی استفاده می شود؟

پر کردن دندانیا (Tooth Filling) اولین مرحله از فرآیند ترمیم دندان است که در آن دندان های آسیب دیده در پی پوسیدگی، ترک برداشتن، شکستن و … با کمک مواد مخصوصی پر و ترمیم می شوند.

پر کردن دندان به منظور پیشگیری از بروز آسیب بیشتر به بخش های مختلف دندان و محافظت از پالپ و ریشه دندان ها یا به طور کلی موجودیت آن ها انجام داده می شود. آنچه در این مقاله می خوانید توضیحات کاملی درباره انواع مواد پر کننده دندان است. چنانچه درباره این فرآیند و مواد بکار رفته در آن کنجکاو هستید این مقاله را بخوانید.

انواع مواد بکار رفته برای پر کردن دندان کدامند؟

دندانپزشکان و متخصصان ترمیمی و زیبایی از مواد مختلفی برای پر کردن دندان، رفع ترک و شکستگی دندان ها و احیای آن ها استفاده می کنند. مهم ترین و رایج ترین مواد پر کننده دندان در ادامه توضیح داده شده اند.

پر کننده های آمالگام

ابتدایی ترین و پر استفاده ترین ماده برای ترمیم دندان ها و پر کردنشان، آمالگام است. آمالگام معمولا برای پر کردن دندان های خلفی استفاده می شود و به دلیل ظاهر غیرطبیعی که دارد برای ترمیم دندان های جلو استفاده نمی شود.

پر کننده های کامپوزیت دندان

کامپوزیت یکی از پر استفاده ترین مواد در صنعت دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی است و به تنهایی تعداد زیادی کاربرد دارد. کامپوزیت استحکام زیادی دارد، همرنگ دندان است و ظاهر طبیعی به دندان ترمیم شده می دهد. به پر کردگی با کامپوزیت معمولا پر کردن دندان با مواد همرنگ دندان گفته می شود.

پر کردن دندان با گلاس آینومر

یکی از امروزی ترین روش های پر کردن دندان ها استفاده از سمنت گلاس آینومر است. این ماده پر کننده استحکام نسبتا زیادی دارد اما ماندگاری پایینی دارد. به همین جهت کمتر از آن برای به عنوان پرکردگی استفاده می شود.

پر کردن دندان با سرامیک یا پرسلین

مواد پر کننده سرامیکی (تمام سرامیک) معمولا طی پروسه های اینله و انله دندان های خلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این پر کننده ها در لابراتوار ساخته می شود و سپس توسط متخصص ترمیمی و زیبایی در محل حفره دندان نصب می شوند.

رنگ و ظاهر آن ها طبیعی و مشابه با دندان های خودمان است. به جز این، استحکام مواد پر کننده سرامیکی بالا است و می توانند تا حدی فشار وارد شده از سوی دندان ها را تحمل کنند.

بیشتربخوانید : بلیچینگ دندان

همیشه پر کردن دندان با مواد بالا پاسخگو نیست

گاهی اوقات پوسیدگی دندان به قدری زیاد است که با مواد پر کننده قابل ترمیم نیست. برای مثال ممکن است بیشتر تاج دندان پوسیده باشد و پس از تراشیدن پوسیدگی تنها بخش کوچکی از دندان باقی بماند.

در چنین مواردی ما نیاز به یک روش دیگر برای ترمیم و احیای دندان داریم. روکش دندان به عنوان آخرین روش ترمیم دندان می تواند به عنوان آخرین و مطمئن ترین روش به کمک ما بیاید تا همچنان دندان را حفظ کنیم و نیازی به کشیدن دندان نداشته باشیم.

رفرنس : کلینیک دندانپزشکی جنت آباد