سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

مینی اسکرو ارتودنسی چیست و چه کسی به آن نیاز دارد؟

اگر در بزرگسالی نیازمند درمان های ارتودنسی هستید ممکن است طی دوره درمان با واژه مینی اسکرو ارتودنسی آشنا شوی. اینکه این واژه به چه معنا است و به چه دردی میخورد را در این مقاله از دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران بخوانید.

مینی پیچ ارتودنسی چیست؟

اسکرو یا (screw) در انگلیسی یعنی پیچ. و مینی اسکرو یعنی یک پیچ کوچک و نسبتا ریز. این اسکرو در دندانپزشکی به یک پیچ فلزی کوچک گفته می شود که از طریق لثه به داخل استخوان فک وارد می شود تا به عنوان یک لنگر برای کمک به حرکت دندان هایی که وضعیت نامناسب و کجی دارند عمل کند. برخی از افراد به آن ها را میکرو پیچ، مینی ایمپلنت یا دستگاه لنگر موقت ارتودنسی (TAD) نیز می گویند. عمده استفاده از این پیچ ها کمک به بالا رفتن دندان هایی است که بلند هستند یا از خط لثه فاصله گرفته اند.

دلیل استفاده از مینی اسکرو چیست؟

از این پیچ کوچک به منظور جابجایی دندانهای کج و یا از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است نیروی وارد شده از سوی سیم ارتودنسی و سایر دستگاه های دیگر اشتباها برخی دندان ها را در موقعیت نامناسب قرار دهد. برای اصلاح این اشتباه از مینی اسکرو استفاده می شود. در چنین مواردی ، می توان از مینی پیچ به عنوان “لنگر” برای کمک به صاف کردن دندان ها و بستن فواصل استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی متحرک

این پیچ چگونه کار گذاشته می شود؟

می توان در هر لحظه در طول مدت زمان درمان ارتودنسی با بریس ثابت از مینی اسکرو استفاده کرد

ابتدا از بی حسی موضعی برای بی حس شدن لثه در ناحیه ای که قرار است پیچ کاشته شود استفاده می شود. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که پیش از پیچ کردن اسکرو از دهان شویه ضد باکتری استفاده کنید.

ممکن است ابتدا سوراخ کوچکی در داخل فک ایجاد شود تا پیچ وارد شده یا به آرامی و مستقیماً پیچ را در استخوان فک فرو میکنند

با قرار دادن پیچ ممکن است احساس فشار عجیبی داشته باشید.

بعضی اوقات از یک وسیله پلاستیکی به عنوان راهنما برای قرار دادن پیچ در موقعیت درست استفاده می شود.

برای شروع حرکت دندان می توان یک بریس را بلافاصله، یا در ویزیت بعدی، به مینی اسکرو متصل کرد.

میزان موفقیت درمان ارتودنسی با این پیچ ها چقدر است؟

البته شواهد کمی در خصوص نحوه عملکرد و یا تاثیر گذاری این روش در ارتودنسی وجود دارد. با این وجود در بررسی های انجام شده مشخص شده که درصد موفقیت درمان ارتودنسی با کمک این پیچ ها بیش از 80 درصد است. مینی اسکرو ارتودنسی معمولا طورری در فک کاشته میشود که ما بین ریشه دو دندان مجاور قرار میگیرد. در الب اوقات حین درمان ارتودنسی ثابت از این پیچ ها استفاده می شود.

رفرنس : مجله ارتودنسی دندان