سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلامت

متخصص جراحی عروق کیست؟

تخصص جراحی عروق یا (Surgical Specialty of Vascular Medicine) یکی از شاخه های جراحی است که به درمان مشکلات مربوط به عروق خونی، به استثناء عروق قلبی و مغزی می‌پردازد. جراح عروق یا (vascular surgeon) برای درمان یا ترمیم عروق بدن، خصوصا اندام تحتانی و فوقانی (به ویژه دست هاو پاها) و بافت های بدن، تکنیک ها و روش های جراحی خاصی بکار می برد.

بیمار های عروقی 

بیماری های عروقی بر رگ‌ها و شریان های بدن شما تاثیر می گذارند که اکسیژن را به تمام سلول های زنده بدن می رسانند. از رگ ها و شریان ها به عنوان بزرگراه ها یا مسیرهای عبور خون و مواد مغذی یاد می کنند. هنگامی که مشکلی در جریان خون یا مسیر آن ایجاد شود، به عنوان مثال وقتی مسدود شود یا دچار تنگی شود، در خونرسانی به بدن خصوصا ارگان های مهم مشکل پیش می آید. در بیشتر موارد، شرایط و بیماری های عروقی قابل درمان هستند. و اغلب بدون مداخله جراحی برطرف می شوند.

جراح و متخصص عروق چه کارهایی برای بیماران انجام می‌دهد؟

جراحان عروق به طور معمول برای بازگرداندن جریان خون طبیعی، به یک ارگان یا بخشی از بدن به دنبال بروز تروما یا ضربه، بیماری، و یا یک مسئله دیگر تلاش می کنند.

لزوم مراجعه به متخصص و جراح عروق

در برخی شرایط و به ویژه در سنین بالا، مراجعه به یک متخصص و جراح عروق ضروری است. معمولا بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تنها زمانی نیاز به مراجعه به این پزشکان وجود دارند، که مشکل اساسی برایشان پیش بیاید. و نیاز اورژانسی به عمل داشته باشند. اما این تصور اشتباه است.

جراح عروق اطلاعات کاملی درباره فیزیولوژی، آناتومی و عملکرد عروق خونی دارد. آن ها قادرند که تمام بیماری ها و شرایط مربوط به عروق را شناسایی کرده و تشخیص دهند. پس مراجعه به این متخصصان به معنی این نیست که شما حتما باید عمل شوید. گاهی برای کسب مشاوره یا بررسی دوره ای، لازم است به این پزشکان مراجعه کرد.

جراحان عروق در درمان هر گونه مشکل عروقی به جز قلب (که تحت درمان جراح و متخصص قلب خوب است) و مغز (که تحت درمان جراح و متخصص مغز و اعصاب خوب است) متخصص هستند.

گاهی اوقات پیشگیری در دستور کار این اشخاص قرار می گیرد. برای مثال متخصص عروق با شما در مورد چگونگی انجام تمرین فیزیکی، انتخاب رژیم غذایی، مکمل و داروی مناسب کمک می کنند. پیشگیری یک گام بسیار مهم و در واقع  اولین گام برای به دست آوردن سلامتی و حفظ آن است. هنگامی که جراحی مورد نیاز باشد، باید مطمئن باشید که جراحان عروق در تمام انواع مداخلات در ارتباط با عروق، و تکنیک های پایه و پیشرفته جراحی آموزش دیده اند.